play

Kahden viikon lakko vaikuttaa etenkin Suomen vientiin ja tuontiin

Lakonuhka sai autoilijat tankkaamaan viime viikolla ja suorastaan hamstraamaan polttoainetta.

Lakonuhka sai autoilijat tankkaamaan viime viikolla ja suorastaan hamstraamaan polttoainetta. Kuva: Santeri Karjalainen

Suvi Palosaari

Suomessa käynnistyi viime maanantaina vientialoille kohdistunut poliittinen lakkosuma. Lakkojen pituudeksi on määritelty kaksi viikkoa ja se päättyy 24. maaliskuuta.

Ammattijärjestöt käyttävät poliittista lakkoa työtaistelutoimena, joka kohdistuu poliittiseen päätöksentekoon. Sillä ei pyritä vaikuttamaan työ- tai virkaehtosopimuksiin eikä työnantajiin, eikä sitä ole sidottu ammattiliiton jäsenyyteen.

Suomen ammattiliittojen keskusjärjestön eli SAK:n liittojen lakoissa ovat mukana mukana Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT), Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL), Teollisuusliitto, Sähköliitto, Rakennusliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.

Kaksi eri näkemystä

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

SAK:n tiedotteiden mukaan se on jo hallitusohjelman julkaisusta lähtien esittänyt hallitukselle neuvotteluja ja kompromissin hakemista hallituksen esittämiin muutoksiin ja leikkauksiin, mutta hallitus on toistuvasti torjunut neuvottelut.

– Olemme valmiit perumaan lakot heti, kun hallitus on valmis aloittamaan aidot neuvottelut. Haemme kohtuullisempaa kompromissia toimille, jotka iskevät nyt rankasti työntekijöihin, työttömiin ja pienituloisiin, SAK tiedottaa.

– Hallituksen päättämät ja esittämät toimet heikentävät radikaalisti ja pysyvästi työntekijöiden työehtoja ja oikeuksia sekä työttömien ja muiden pienituloisten toimeentuloa. Lakot kestävät hetken, mutta hallituksen toimien vaikutukset tulevat olemaan jopa peruuttamattomia.

Elinkeinoelämän keskusliiton tiedotteen mukaan kahden viikon poliittiset lakot aiheuttavat arviolta 320 miljoonan euron vahingot bruttokansantuotteeseen.

– Poliittisissa lakoissa on kyse eduskuntaa ja maan hallitusta vastaan pidettävistä lakoista, jonka maksajiksi joutuvat palkansaajat ja vaikeassa taloustilanteessa kipuilevat yritykset. Viimeistään nämä lakot osoittavat, että poliittiset lakot nykymuodossaan ovat mennyttä aikaa. Hallituksen ei tule antaa periksi ay-liikkeen massiivisen lakonuhan edessä, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies korostaa.

Lakot näkyvät maakunnassakin

Lakot näkyvät myös Pohjois-Karjalassa. Kun Suomen rahtiliikenne on pysähdyksissä, vientiyrityksissä ei pystytä tekemään toimituksia ulkomaille. Mikäli yrityksellä on pienet varastot, voi lakko näkyä myös tavaroiden ja tarvikkeiden saatavuusongelmina.

Isotkin yhtiöt ovat kertoneet lakon vaikutuksista toimitusten viivästymisinä ja tuotantolaitoksissa. STT (12.3.) kertoi, että Stora Enson Uimaharjun tehtaalla ei kuitenkaan toistaiseksi olla ajamassa tuotantoa alas.

Kuluttajia on varoiteltu siitä, että lakko voi vaikuttaa polttoaineen saatavuuteen. Tämä sai ihmiset tankkaamaan autojaan tavallista ahkerammin jo viime viikolla. Karjalainen uutisoi tiistaina 12. maaliskuuta, että polttoaineen hamstraamisen vuoksi bensiini loppui Pyhäselässä Honkavaaran Gulf-asemalta maanantaina ja tiistaina. Asema sai bensiinä myytäväksi tiistai-iltana.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta