play

Vaihtoautoilla riittää kysyntää

Auto Aatamilan yrittäjät Mia ja Kalle Aatamila pohtivat, että työmatkaliikenteeseen kaivataan ennen kaikkea luotettavaa ja käyttökustannuksiltaan huokeaa autoa.

Auto Aatamilan yrittäjät Mia ja Kalle Aatamila pohtivat, että työmatkaliikenteeseen kaivataan ennen kaikkea luotettavaa ja käyttökustannuksiltaan huokeaa autoa. Kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson

Susanna Lehikoinen-Eriksson

Inflaation myötä kiristyneestä taloustilanteesta huolimatta etenkin vaihtoautoille riittää kysyntää.

– Aina, kun taloustilanne vaihtelee, niin vaihtoautojen kauppa käy paremmin. Uusien autojen kysyntä lisääntyy, kun taloustilanne paranee, Hedin Automotive Joensuun automyyjä Jari Pelkonen tiivistää.

Auton hankintaa punnitaan aiempaa pidempään ja se hankitaan toisinaan vasta, kun on pakko.

– Nyt on ensimmäistä kertaa tullut puheluita, että auto käynnistyi eilen viimeistä kertaa, saisiko teiltä tänään auton, että pääsisi huomenna töihin, Auto Aatamilan yrittäjät Mia ja Kalle Aatamila sanovat.

Myös auton ekologisuutta ja autoilun tulevaisuutta pohditaan. Parin vuoden takainen kiivas sähköautobuumi on rauhoittunut, mutta kysyntä on edelleen tasaista.

– Pohjois-Karjalassa kysytään etenkin ladattavaa hybridiä, siinä polttomoottori takaa sen, että pääsee varmasti paikasta a paikkaan b, Rinta-Joupin Autoliike Joensuun myyntipäällikkö Pertti Nylund sanoo.

Pyysimme myyjiä esittelemään kymmenen tuhannen tai sitä pienemmän budjetin auton nelihenkisen lapsiperheen, seniori-ikäisen ja työmatka-ajajan tarpeisiin. Parilla tuhannella eurolla autoja ei löytynyt. Myyjien mukaan niiden myynti kohdistuu eritoten yksityisten keskinäiseen kaupantekoon.

Perheelle tilaa ja turvaa

Rinta-Joupin Pertti Nylund kertoo, että lapsiperheet kaipaavat autolta tilaa ja turvallisuutta. Tila helpottaa lasten turvavöihin kiinnittämistä ja vaunujen kuljettamista.

Nylund esittelee farmarimallisen 198 000 kilometriä ajetun Škoda Octavian vuodelta 2014. Noin 9 800 euron autossa on 610-litrainen takakontti, 1,6-litrainen dieselmoottori ja noin 530 euron verot. Viisipaikkaisen auton keskikulutus on noin neljä litraa sataa kilometriä kohden.

– Diesel kannattaa, jos vuosiajoa on yli 20 000 kilometriä, koska kulutus on bensa-autoa pienempi.

(Juttu jatkuu kuvien jälkeen)

Rinta-Joupin Autoliike Joensuun myyntipäällikkö Pertti Nylund toteaa, että lapsiperheiden ehdottomasti eniten kaipaama ominaisuus autossa on riittävä tila ihmisten ja tavaroiden, kuten vaunujen kuljettamiseen.

Rinta-Joupin Autoliike Joensuun myyntipäällikkö Pertti Nylund toteaa, että lapsiperheiden ehdottomasti eniten kaipaama ominaisuus autossa on riittävä tila ihmisten ja tavaroiden, kuten vaunujen kuljettamiseen. Kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson

Hedin Automotive Joensuun automyyjä Jari Pelkosen mukaan seniori-ikäiset hakevat usein aiempaa pienempää autoa.

Hedin Automotive Joensuun automyyjä Jari Pelkosen mukaan seniori-ikäiset hakevat usein aiempaa pienempää autoa. Kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson

Pienempien hintaluokkien perheautoja Joensuusta ei löydy, joten Nylund esittelee ketjun muiden liikkeiden valikoimasta 4 900 euroa maksavan vuoden 2006 Volvo V70:n, jota on ajettu 311 000 kilometriä. Auto on viisipaikkainen, kontissa on 575 litraa tilaa ja verot ovat noin 390 euroa. 2,4-litraisen bensakoneen kulutus on keskimäärin 9,8 litraa satasella.

– Tämä olisi selvästi perheen kakkosauto, jolla ajetaan vain välttämättömät ajot.

2 900 euron Toyota Corollassa vuodelta 2002 on viisi paikkaa, 1,6 litran bensamoottori, manuaalivaihteet ja mittarissa 374 000 kilometriä. Keskikulutus on 7,2 litraa sadalla kilometrillä. Takakontti on 500-litrainen ja verot ovat noin 250 euroa vuodessa.

– Toyotoissa on vahva tekniikka, siksi ne ovat Suomessa hyvin yleisiä, Nylund tiivistää.

Työmatkalle varmuutta

Auto Aatamilassa todetaan, että työmatka-ajoon hankittavan auton kohdalla asiakasta kiinnostaa ennen kaikkea käyttökustannukset ja luotettavuus.

– Varsinkin näissä hintaluokissa bensa-auto on tällä hetkellä halutuin, Mia ja Kalle Aatamila toteavat.

Työssäkäyntiä varten he esittelevät 79 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2018 Volkswagen Upin. 8 900 euroa maksavassa, viisipaikkaisessa bensa-autossa on litran moottori, 4,1 litran keskikulutus ja noin 250-litrainen takakontti. Käyttöverot ovat noin 121 euroa.

– Tämä on käyttökuluiltaan yksi markkinoiden pienimmistä autoista, Kalle Aatamila sanoo.

Toisena vaihtoehtona on 4 900 euroa maksava vuoden 2007 Opel Corsa. Sen verot ovat vuodessa 195 euroa ja kulutus keskimäärin 6,1 litraa sadalla kilometrillä. Viidelle hengelle tarkoitetussa autossa on 1,2-litrainen bensamoottori, 300-litraiset takakonttitilat, moottorilämmitys ja vetokoukku.

– Moottorilämmittimestä haetaan varmuutta, kun auto käynnistyy töihin lähtiessä säässä kuin säässä. Vetokoukku on etu, jos tarvitsee pyörää tai peräkärryä kuljettaa, Mia Aatamila kertoo.

(Juttu jatkuu kuvien jälkeen)

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Seniorille helppoutta

Seniorit kiinnittävät autossa eritoten huomiota siihen, miten autoon pääsee sisälle ja pois, toteaa Hedinin Jari Pelkonen. Myös automaattivaihteisto alkaa kiinnostaa enemmän, mitä iäkkäämmästä kuljettajasta on kyse.

– Pieniä katumaastureita kysytään eniten.

10 700 eurolla on tarjolla vuoden 2014 Ford Focus. Viisipaikkaisen bensa-auton mittarissa on 72 000 kilometriä. Verot ovat 148 euroa vuodessa, keskikulutus sadalla kilometrillä on 5,1 litraa. Takakontissa on 450 litraa tilaa. Autossa on peruutustutka ja luistonestojärjestelmä.

– Senioreille tärkeää on auton hallintaan liittyvät turvallisuus- ja ajonhallintajärjestelmät.

Seuraavaksi Pelkonen esittelee 56 000 kilometriä ajetun, litran bensamoottorilla varustetun vuoden 2014 Škoda Citigon. 5 500 euroa maksavan, nelipaikkaisen auton vero on vuodessa noin 120 euroa ja keskikulutus 4,1 litraa. Takakontin tilavuus on 250 litraa ja autossa on peruutustutka.

– Tämä voisi olla hyvä, sillä moni hakee pienempää autoa, kun ajotkin pienenevät, Pelkonen mainitsee.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta