play

Kontiolahden Vierevänniementien tiekiistaan ei ratkaisua

Tarja Hassinen, Sami Räsänen ja Kari Korpelainen keskustelivat tiekysymyksestä tietoimituksen jälkeen.

Tarja Hassinen, Sami Räsänen ja Kari Korpelainen keskustelivat tiekysymyksestä tietoimituksen jälkeen. Kuva: Kati Honkanen

Kati Honkanen

Kontiolahden Vierevänniementietä koskevaan kiistaan haettiin ratkaisua viime viikon torstaina järjestetyssä yksityistietoimituksessa. Toimitusta haki Vierevänniemen yksityistien tiekunta.

– Tämä asia on aiheuttanut paljon päänvaivaa ja riitatilanteita, ja sitä on jatkunut jo vuosia. Saataisiin tämä tilanne lopultakin ratkaistua, perusteli Vierevänniemen yksityistien tiekunnan tieisännöitsijä Tarja Hassinen.

Tietoimitusta haettiin Vierevänniementien pohjoispään muuttamiseksi kevyen liikenteen väyläksi jätevedenpumppaamon ja uimarannan välillä. Liikenteen rajoittamiselle tieosuudella saatiin pari vuotta sitten Kontiolahden kunnalta lupa, jonka Itä-Suomen hallinto-oikeus kuitenkin kumosi.

– Vierevänniemen tiekunnan kanta on, että liikenne tiellä on häiritsevää, Hassinen sanoi.

Vierevänniementie jatkuu uimarannan liittymän jälkeen Saposen yksityistienä. Osa Saposen yksityistien tiekunnan jäsenistä vastustaa tienpätkän sulkemista ajoneuvoliikenteeltä peläten, että läpikulun estyminen lisäisi liikennettä mutkaisella ja kapealla Saposentiellä.

– Uimarannalle on liikennettä molemmista suunnista, eikä se tule vähenemään. Mikä oikeus olisi siirtää se Saposentielle? kysyi Saposentien tiekunnan osakas Kari Korpelainen.

Esko Kettunen oli huolissaan liikenneturvallisuudesta.

– Siellä on vaaranpaikkoja, joissa näkyvyyttä ei ole montaa metriä.

Kaavoitus suunnitteilla

Tietoimituksessa oli mukana molempien tiekuntien osakkaita sekä edustajia Kontiolahden kunnasta, joka on osakkaana molemmissa tiekunnissa. Tekninen johtaja Tommi Hirvonen totesi alueelle olleen suunnitteilla asemakaavan.

– Kevyen liikenteen väylä -linjaus mukailee sitä suunnitelmaa, joka meillä on. Siihen suuntaan aluetta tultaisiin kehittämään kaavoituksellakin, että autoliikenne pyrittäisiin minimoimaan.

Vierevänniementien varrella asuvat Juha Rytkönen ja Pauli Rimpiläinen pohtivat, miten suuri tarve ajoneuvoliikenteen läpikululle ylipäätään on.

– Alue sijaitsee lähellä keskustaa ja monet tulevat esimerkiksi uimarannalle usein jalan, Rimpiläinen sanoi.

– Siellä on paljon pyöräilijöitä ja kävelijöitä, ihmiset haluavat liikkua siellä juuri kevyen liikenteen omaisesti, Rytkönen totesi.

Uimapaikkojen lisäksi rannalla on venetalaita. Marjut Hiltunen totesi tien sulkemisen ajoneuvoliikenteeltä hankaloittavan veneiden kuljettamista.

– Minulla on venetalas siellä ja trailerin käyttäjänä se tuntuu hankalalta.

Hiltunen hämmästeli sitä, että tienkäytöstä ylipäätään on viime vuosina tullut kahden tiekunnan välinen kiistanaihe.

– Olen ollut tienkäyttäjä 65 vuotta. Aikoinaan se tie oli kokonaisuudessaan vain rantatie, eikä siinä nähty mitään ongelmaa.

Hankala tilanne

Toimitusinsinöörinä toiminut Jussi Hämäläinen Maanmittauslaitokselta totesi tilanteen olevan siinä mielessä hankala, että liikennemääriä tai liikenteen lisääntymistä Vierevänniementiellä ei ole mitenkään todennettu.

– Kun niitä ei ole laskettu, on liikenneturvallisuuteen hankala ottaa kantaa.

Hämäläisen lisäksi tietoimituksen toimitusmiehistöön kuuluivat uskotut miehet Hannu Martikainen Juuasta ja Aarno Kummunmäki Polvijärveltä. Toimitusmiehistön ehdotus oli, että Vierevänniemen pohjoispää muutetaan hakemuksen mukaisesti kevyen liikenteen väyläksi ja Kontiolahden kunta ottaa aktiivisen vetovastuun Saposentien parantamisesta, jolloin liikenneturvallisuus siellä paranee.

Valtaosa paikallaolijoista hyväksyi ehdotuksen.

– Tiekunnan mielipide on, että laitetaan tie kiinni ajoneuvojen läpiajoliikenteeltä, totesi Saposen yksityistien tieisännöitsijä Sami Räsänen.

Myös kunnan edustajat olivat myötämielisiä ehdotukselle.

– Talousarviossa varataan vuosittain määrärahoja, joita voidaan kohdentaa yksityisteiden parantamiseen. Mutta jos kunta osallistuu, pitää tiekunnan olla aktiivinen. Avustaminen olisi kunnan suunnalta oikea termi, Tommi Hirvonen sanoi.

Ratkaisu kesäkuussa

Kari Korpelainen muutaman muun kanssa vastusti ehdotusta.

– En hyväksy ja pyydän ottamaan huomioon, että Saposentien turvallisuus riskeerataan, jos liikennemäärä kaksinkertaistetaan. Hyväksyn liikenneturvallisuuden parantamisen, mutta toivon, että liikenne säilyy.

Yhtenä ehdotuksena heitettiin ilmoille myös erillisen kevyen liikenteen väylän rakentaminen, mutta se vaatisi kaavamuutosta alueelle.

Koska asiasta ei päästy yksimielisyyteen, jää asia toimitusmiehistön ratkaistavaksi.

– Asia tutkitaan, vedetään yhteen ja päätös luetaan julki 26. kesäkuuta, Jussi Hämäläinen päätti kokouksen.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta