play

Kallis ruokakassi

Hintojen nouseminen on saanut kuluttajat katsomaan tuotteiden hintoja entistä tarkemmin. Kauppojen punalappuiset ale-tuotteet päätyvät ostoskoreihin hanakasti.

Hintojen nouseminen on saanut kuluttajat katsomaan tuotteiden hintoja entistä tarkemmin. Kauppojen punalappuiset ale-tuotteet päätyvät ostoskoreihin hanakasti. Kuva: Petri Uusitalo

Petri Uusitalo

Tilastokeskuksen julkaiseman kuluttajahintaindeksin mukaan hintojen nousu on alkanut taittumaan, mutta keskimääräinen ruokakassi on yhä kalliimpi kuin ennen. Kuluttajahintaindeksi kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien palveluiden sekä tavaroiden yleistä hintakehitystä. Sitä käytetään myös yleisen inflaation mittarina.

Yleinen hintojen nousu lähti vuoden 2021 aikana reippaalle laukalle, ollen voimakkaimmillaan vuoden 2022 aikana. Ruokakassin hinta on ollut jopa 20 prosenttia kalliimpi kuin ennen vuotta 2021. Lisäpainetta kuluttajille toi myös reipas inflaatio, joka viime vuonna pyöri yli kuudessa prosentissa.

Nyt kuitenkin alkaa näyttämään siltä, että hintojen nousu olisi pysähtymässä. On kuitenkin vielä vaikea sanoa, että onko pysähtyneisyys pysyvää ja tulevatko hinnat laskemaan.

Käyttäytyminen muuttuu

Kesko ja S-ryhmä ovat kumpikin raportoineet kasvaneesta liikevaihdosta erityisesti päivittäistavarakaupan puolella. Kumpikin yritys tiedottaa vuosien olleen hankalia, koska heikentynyt ostovoima on tehnyt kuluttajista entistä hintatietoisempia ja kulutus on siirtynyt kohti edullisempia tuotteita.

Pellervon taloustutkimuksen mukaan jopa 72 prosenttia kuluttajista pitää hintaa tärkeimpänä kriteerinä ostopäätöstä tehdessä. Kuitenkin yli 65-vuotiaista yli 60 prosenttia pitää ostopäätöksessään kotimaisuutta arvossaan.

Pohjois-Karjalan osuuskaupan mukaan kotimaisuus ei kuitenkaan näy niin vahvasti ihmisten kauppakassien sisällössä.

– Samoja tuotteita ostetaan edelleen, mutta valitaan monipuolisesta valikoimasta edullisempi vaihtoehto, kuten kaupan oma merkki. Tämä on näkynyt viimeisen vuoden aikana siten, että omien merkkien volyymi kasvaa nopeammin kuin kokonaismyyntimme. Lisäksi punalaputetut, alennetut tuotteet tekevät kauppansa entistäkin nopeammin, PKO:n vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen kertoo.

80 prosenttia PKO:n myymästä ruuasta on kotimaista.

– Monille kuluttajille kotimaisuus on erittäin tärkeää, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa monelle kuluttajalle kaikkein ratkaisevinta on hinta, ei tuotteen alkuperämaa, Härkönen kertoo.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Kuva: Suvi Palosaari

Samat tuotteet

Asiakkaat suosivat ja ostavat yhä samoja tuotteita kuin ennen hintojen nousuakin. Punalaputetut eli alennetuilla hinnoilla myytävät tuotteet eksyvät kuitenkin yhä hanakammin kauppakassiin.

– Valmisruokia ostan, jos ne ovat punalaputettuja. Muuten kaura- ja riisipuurot keitän itse, kertoo einesruokaosastolla asioinut Kari Ahonen.

– Jonkin verran on tullut seurattua, että minkä hintaisia tuotteet nykyään ovat.

Leipähyllyä selaava Marja-Liisa Larrad kertoo, että hän ei ole ostotottumuksiaan hirveästi muuttanut. Hän käy kaupassa sen verran harvoin, että ei ole nähnyt siihen tarvetta.

– Olen kyllä sen hinnannousun huomannut. Kauppakassi on ainakin 10–15 euroa kalliimpi kuin ennen, Larrad kertoo.

– Ostan yleensä vain perustavaraa kuten lihaa, leikkeleitä ja kasviksia. Sekä tietenkin kahvia. Punalaputettuja ostan vain, jos on sellaisia mitä tulee itse käytettyä, Marja-Liisa Larrad toteaa.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta