Pääkirjoitus: Alempia nopeuksia?
Väylävirastossa on käynnissä maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivittäminen. Se kaavailee, että sadan kilometrin tuntinopeuksia laskettaisiin kahdeksankympin lätkiin noin 1 800 kilometrillä. Viraston nettisivuilta löytyy heikohkolaatuinen kartta, josta on nähtävillä, että liikennenopeuksiin olisi tulossa muutoksia mahdollisesti muun muassa Enon ja Ilomantsin suunnalla. Muutokset nopeuksiin voivat tulla voimaan jo ensi vuonna.
Väylävirasto tarkastelee myös 90 kilometrin tuntinopeus-rajoitusten käyttöönottoa. Se aikoo suorittaa pilotoinnin, jossa tutkitaan kyseisen tuntinopeuden merkitystä valituilla tieosuuksilla. Pilottiin osallistuvat tieosuudet valitaan loppuvuodesta.
Muutossuunnitelmat pohjautuvat valtakunnalliselle liikenneturvallisuusstategialle, jonka mukaan Suomella on tavoitteena liikenneturvallisuuden nollavisio vuoteen 2050 mennessä eli 0 kuolemaa liikenteessä.
Liikenneturvan mukaan neljäsosa suomalaiskuljettajista kertoo ajavansa usein ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa sellaisella tiellä, jolla rajoitus on 80 km/h rajoitus. Yli sallitun nopeuden ajetaan tavan takaa myös taajamassa. Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan useampi kuin joka viides kyselyyn vastanneesta pitää yli 15 km/h ylinopeutta maantiellä lievänä tai erittäin lievänä liikennerikkomuksena. Tätä alempia ylinopeuksia lievänä pitää jopa 40 prosenttia vastaajista. Onkin sopivaa pohtia, että oli tien poskessa nopeus mikä tahansa, noudattavatko ihmiset liikenteessä rajoituksia?
Liikenneturvasta kerrotaan, että ylinopeus on edelleen taustatekijänä isossa osassa tapauksia. Vauhti yhdistettynä pieneenkin ajo- tai arviointivirheeseen voi kostautua.
Liikennerajoitusten pudottaminen voi keventää monen kulkijan kaasujalkaa, mutta selvää on, että työtä riittää myös asennepuolella.