Lakkautettavien koulujen koulukyyteihin voi upota paljon arvioita enemmän rahaa - yhden auton kustannukset jopa 100 000 euroa
Toimitus
Joensuun lakkautettavien koulujen oppilaiden kyydit uusiin kouluihin voivat tulla tuntuvasti aiempia arvioita kalliimmaksi. Erotus kouluverkkolaskelmiin on satojatuhansia euroja, uutisoi Sanomalehti Karjalainen.
Seudullinen joukkoliikennejaosto on antanut Joensuun talouden sopeutustoimia koskevan lausunnon koulukuljetuksista. Lausunnon mukaan kuljetuskustannukset voivat kasvaa hyvinkin merkittäviksi.
Kouluverkon muutoksista tehdyissä säästölaskelmissa koulukuljetusten kustannusten on arvioitu nousevan yhteensä noin 300 000 euroa, kun mukana ovat kaikki vuosille 2025-2029 esitetyt muutokset kouluverkkoon.
Arvio tehtiin lisäämällä nykykustannuksiin 15 prosenttia.
Joukkoliikennejaoston lausunnon perusteella kustannukset lakkautuvien koulujen oppilaiden kuljettamisesta uusiin kouluihin voisivat nostaa kuluja pahimmillaan 600 000-800 000 euroa.
Lausunnon laskelmat on tehty tammikuussa julkistetun kokonaisesityksen mukaisesti. Näin laskelmassa ovat mukana Louhiojan, Rekivaaran, Iiksenvaaran, Kiihtelysvaaran, Tuupovaaran, Mutalan, Niittylahden, Suhmuran ja Uimaharjun koulut.
Varsinaisten koulukuljetusten lisäksi kouluverkkoon tehtävät muutokset vaikuttavat joukkoliikenteen vuoroihin ja kustannuksiin.
Joukkoliikenteen vuorojärjestelyjen ja mahdollisesti nykyistä isompien autojen lisäksi, lakkautettavaksi esitettyjen koulujen koulukyyteihin tarvittaisiin seitsemän tai kahdeksan lisäautoa.
Suuret kustannukset
Yhden lisäauton kustannukset ovat nykyisellä hintatasolla 75 000 eurosta 100 000 euroon.
Koulun lakkautus vaikuttaisi kuljetustarpeisiin hyvin vaihtelevasti.
Esimerkiksi Louhiojan koulun oppilaiden siirtyessä Enon kouluun kaikki tarvittavat bussivuorot ja koulukuljetukset olisivat jo olemassa mutta ajot pitäisi mahdollisesti tehdä nykyistä isommilla autoilla.
Tilanne on koko lailla sama Rekivaaralla ja Kiihtelysvaarassa.
Iiksenvaaralla tilanne on täysin toinen. Alueen oppilaiden jakaantuminen Karsikon ja Karhunmäen kouluihin olisi kuljetusten näkökulmasta hankala ja kallis ratkaisu.
Lisäautoja tarvitaan yksi tai kaksi, vähintäänkin Ketunpesiltä tuleville esi- ja alkuopetuksen oppilaille.
Erityisen kalliiksi koulukuljetuksissa tulisi Suhmuran koulun ja Uimaharjun alakoulun lakkauttaminen.
Suhmuran suunnalla tarvittaisiin joukkoliikenteen lisävuoroja ja -autoja Joensuun suuntaan, kun Hammaslahteen päin kulkevat oppilaat vähenevät entisestään ja autot kulkisivat lähes tyhjinä. Pidentyvien matkojen takia tarvittaisiin myös koulukyytien lisäauto Reijolaan.
Laskelmat alakantissa
Uimaharjun alakoululaisten siirtäminen Enoon kasvattaa kustannuksia merkittävästi.
Koulukuljetuksiin tarvittaisiin jopa kolme autoa lisää, koska samoilla autoilla ei enää matka- ja odotusaikojen vuoksi pystytä hoitamaan sekä ala- että yläkoululaisten kuljetuksia.
Kouluverkkomuutoksiin liittyvissä laskelmissa Uimaharjun alakouluopetuksen lakkauttamisen laskettiin nostavan kyytikustannuksia vain 41 000 eurolla.
Tuupovaaran koulun lakkauttaminen kasvattaa kuljetuskapasiteetin tarvetta pidentyvien koulumatkojen ja 2,5 tunnin matka-aikasäädöksen takia.
Lausuntoa valmistellut joukkoliikennesuunnittelija Timo Lappi kertoo, että arviot kustannuksista ovat pahin mahdollinen skenaario, mutta ne antavat suuntaa.
Kokonaissummaa kouluverkkomuutosten kustannusvaikutuksista ei ole laskettu, koska kustannuksiin vaikuttaa tekijöitä, joita ei voida tällä hetkellä tietää.
Käytännössä kustannuksiin vaikuttavat muun muassa koulun lukujärjestys, koulupäivän alkamis- ja päättymisaika ja kuljetusten kulloisetkin reittitarpeet.
Joukkoliikennejaosto huomauttaa, että jos Joensuun kouluverkkoon tehtävät muutokset nostavat liikenteen kustannuksia, on tämä huomioitava täysimääräisesti määrärahoissa.
Muutokset Joensuun kouluissa eivät saa aiheuttaa lisäkustannuksia seudullisesti järjestettyyn joukkoliikenteeseen, jonka kustannukset jaetaan Joensuun, Liperin ja Kontiolahden kesken.