Kontiolahden loistoyritykseksi valittu FS Sportswear syntyi intohimosta treenivaatteita kohtaan
Emma Heinonen ja Krista Päivänurmi perustivat urheiluvaatteita naisille myyvän FS eli Freshly Sportswear oy:n vuonna 2021. Verkkokauppana toimivan yrityksen varasto sijaitsee Lehmossa Ensolantiellä. Markkinoille lähdettiin parin tuotteen voimin, ja nyt myyntiartikkeleita on noin sata ylä- ja alaosista sukkiin ja liikevaihto hipoo 250 000 euroa.
Freshly Sportswear palkittiin tänä vuonna Kontiolahden loistoyrityksenä. Palkintoperusteissa todetaan muun muassa, että yrityksen palvelu ja tuote on markkinoilla uusi ja sen markkinointiviestintä on poikkeuksellisen hyvää. Markkinointiin Päivänurmi ja Heinonen ovat luoneet sosiaalisen median yhteisön, jossa ei vain myydä tuotteita, vaan jaetaan myös treenivideoita. Tuotteissa ero kilpailijoihin tehdään rohkeilla väreillä ja malleilla.
– Vaikka olemmekin treenivaatebrändi, niin haluamme samalla saada ihmiset liikkeelle ja voimaan paremmin. Salille saa mennä näyttämään myös hyvältä ja sen kautta löytää hyvän fiiliksen ja motivaation liikkumiseen ja hyvinvointiin, Heinonen toteaa.
Huvista työksi
37-vuotias Päivänurmi ja 28-vuotias Heinonen tutustuivat viisi vuotta sitten. Idea yhteisestä yrityksestä syntyi kuntosalilla yhteisten treenien lomassa.
– Testasimme erilaisia vaatteita, mutta emme löytäneet hyviä. Teimme myös treenivideoita someen ja huomasimme, että ihmisiä kiinnosti, mitä meillä oli päällä. Tuli pähkähullu ajatus, pitäisikö alkaa valmistuttaa vaatteita itse. Freshly syntyi intohimosta treenivaatteita kohtaan, kaksikko muistelee.
Emma Heinonen (vas.) ja Krista Päivänurmi saivat idean yhteisestä treenivaateyrityksestä kuntoillessaan yhdessä ja kuvatessaan niistä videoita sosiaaliseen mediaan. Kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson
Päivänurmi ja Heinonen eivät toistaiseksi toimi yrittäjinä täysipäiväisesti. Yrittäjyyden ohella Heinonen työskentelee ryhmäliikuntaohjaajana ja Päivänurmi osa-aikaisena sairaanhoitajana keskussairaalan lasten teho-osastolla sekä yrittäjänä personal trainerina.
– Sairaanhoitajuus on hyvä vastapaino vaatemaailmalle. Sairaalassa on keskityttävä sataprosenttisesti siihen eikä Freshlyn asioita voi ajatella yhtään. Se on tavallaan vapaahetki tästä työstä, Päivänurmi sanoo.
Buumi ei katoa
Suurin osa yrityksen myynnistä tulee Suomesta, joskin jonkin verran myyntiä tehdään myös Eurooppaan. Tulevaisuudessa on tarkoitus kasvattaa liiketoimintaa muun muassa kansainvälistymisellä. Lisäksi haaveissa on hankkia erillinen toimitila tilausten pakkaamista varten ja lähteä Suomessa pop up -myyntikiertueelle.
Päivänurmi ja Heinonen näkevät alan tulevaisuuden valoisana, vaikka tänä vuonna maailmantilanteen muutokset ovatkin näkyneet ihmisten kulutuskäyttäytymisessä.
– Korona-aikana ihmiset käyttivät tosi paljon enemmän rahaa vaatteisiin ja verkko-ostamiseen, nyt verkko-ostaminen on palannut normaaliin. Mutta uskomme, ettei hyvinvointibuumi ole häviämässä minnekään, Heinonen ja Päivänurmi summaavat.