Paikallislehti Pielisjokiseutu saa uuden ulkoasun lokakuussa, muutoksia tulee sisältöihin ja palvelutapoihin
Pielisjokiseutu ilmestyy uudella ulkoasulla 3. lokakuuta alkaen. Uudistus tarkoittaa muutoksia lehden joihinkin sisältöihin, vaikka valtaosa lehden nykyisistä elementeistä säilyykin ennallaan. Lehdestä löytyy jatkossakin sekä paikallisia uutisia että muita juttuja paikallisista ihmisistä ja ilmiöistä. Lukijoiden kirjoitukset ja kuvat ovat edelleen tervetulleita.
Lehden sisältöön liittyvistä muutoksista isoimpia on televisio-ohjelmista, Seurakunta tänään -palstasta ja sääpalstasta luopuminen. Tällä uudistuksella reagoidaan kuluttajien tapamuutoksiin. Televisio-ohjelmat ja säätiedot haetaan nykyisin sanomalehden sijaan useimmiten muista paikoista, kuten televisioiden omista ohjelmalistoista ja nettipalveluista. Uudistus vapauttaa tilaa toimitukselliselle, paikalliselle journalismille. Pielisjokiseudussa päättyy myös paikallisille järjestöille tarjottu Seuratoiminta-palsta. Jatkossa yhdistykset voivat ilmoittaa palveluistaan ja tapahtumistaan tavallisilla ilmoituksilla, kuten rivi-ilmoituksilla.
Uutena sisältönä Pielisjokiseudussa tulee olemaan Koukuttavat menovinkit -palsta, johon toimitus koostaa tärppejä tulevien päivien nähtävistä ja koettavista asioista. Samalle sivulle tulee myös Kelataan hetki -visa, jossa voi testata kaverin kanssa, kumpi on viikon paikallistietäjä.
Myös verkkosivut uudistuvat
Paperilehden ohella myös Pielisjokiseudun verkkosivut uudistuvat. Verkkosivujen ulkoasu-uudistus toteutetaan lokakuun aikana. Uudistuvat sivut vastaavat jatkossa paremmin tämän päivän vaatimuksiin.
Verkkopalveluiden uudistuksien aikana aiemmin käytössä ollut PKK Paikallislehdet -uutissovellus poistuu. Sovelluksen tilalle tulee jatkossa lehtikohtainen mobiilisovellus. Pielisjokiseutu tiedottaa verkkouudistuksen tärkeistä päivämääristä ja uusista toimintatavoista lukijoita syksyn edetessä niin verkossa kuin paperisessa lehdessäkin.
Roolit erilaiset
PK Paikallislehtien mediamyynti on organisoitunut uudelleen. Aiemmin myynti on organisoitu lehtikohtaisesti eli jokaisella lehdellä on ollut oma myyjänsä. Nyt mediakonserni Keskisuomalaiseen kuuluvissa pohjoiskarjalaisissa lehdissä on otettu käyttöön niin kutsuttu yhden kontaktin malli, joka on käytössä muuallakin konsernissa. Jatkossa ilmoitusasiakas voi saada palvelua yhden kontaktin kautta kaikkien konsernin tuotteiden osalta.
Lehden uusi ulkoasu vaikuttaa myös ilmoituskokoihin. Lehti muuttuu viisipalstaisesta kuusipalstaiseksi. Ilmoitukset muuttuvat millimetrimitoituksista moduulikokoihin, joka tarkoittaa, että sopiva koko valitaan valmiiksi mietityistä vaihtoehdoista. Tämä muutos helpottaa sekä ilmoitussuunnittelua, hinnoittelua että ilmoitussivuilla olevan sisällön suunnittelua. Moduulikokoja on runsaasti, joten sopivan ilmoituksen saaminen lehteen onnistuu jatkossakin.