play

75-vuotias perinne muuntautuu vuosi vuodelta: ensimmäiset joulukalenterit tulivat Suomeen 1940-luvulla, nykyään joulukalentereita löytyy lähes joka lähtöön

Joulukalenterin ensimmäisen luukun saa avata ensi viikolla, mutta adventtikalenterin omaavat pääsevät avaamaan luukun jo tulevana sunnuntaina. Arkistokuva.

Joulukalenterin ensimmäisen luukun saa avata ensi viikolla, mutta adventtikalenterin omaavat pääsevät avaamaan luukun jo tulevana sunnuntaina. Arkistokuva. Kuva: Jarno Artika

Susanna Lehikoinen-Eriksson

Ne, joiden joulukalenterissa on joulukuun alun ja jouluaaton välinen määrä luukkuja, joutuvat odottamaan ensi viikon torstaihin päästäkseen kurkistamaan luukkujen taa, mutta adventtikalenterin omistavat pääsevät avaamaan ensimmäisen luukun jo tulevana sunnuntaina.

Joulukalenterien juuret yltävät Saksaan, jossa aloitettiin tehdastekoisten, painettujen joulukalenterien tuotanto vuonna 1908. Suomalaisen kirjallisuuden seuran arkistotutkija Juha Nirkon mukaan kalenterien takana oli saksalainen Gerhard Lang.

– Hän sai liikeideansa lapsuudestaan. Langin äiti oli tehnyt hänelle pahvilevyn, jossa oli 24 pientä leivonnaista joulun odotuksessa syötäviksi, Nirkko avaa.

Suomessa joulukalentereita on ollut 75 vuotta. Ensinnä ne olivat ensinnä lähinnä rikkaiden kaupunkilaisten huvia, kunnes ajan myötä levisivät maaseudulle ja kaikkien yhteiskuntaluokkien saataville.

Partiolaiset ensimmäisiä

Suomen partiolaiset julkaisivat Suomen ensimmäisen adventtijoulukalenterin vuonna 1947. Ajatus syntyi, kun Karl Fazerin miniä ja ruotsinkielisen tyttöpartion johtaja Teresita Fazer kuuli, että Ruotsissa partiolaiset keräävät varoja toimintaansa kalenterin avulla. Hän ehdotti samaa Suomessa, ja idea sai vihreän valon.

– Kalenterin ideaa ei heti täysin ymmärretty, mutta jo vuonna 1949 se oli suosittu. Alkuvuosina kalenterissa oli talo, jonka ikkunat ja ovet olivat luukkuja, viestintäjohtaja Liisa Eerola Fazer Makeisista avaa.

Juha Nirkko kertoo, että erityisesti perinteisten kuvakalenterien kuvituksiin kaivataan vanhaa kansanuskoa ja talonpoikaiskulttuuria: lumisia maisemia, hirsirakennuksia, rekiä, poroja, metsäneläimiä sekä tonttuja.

– Usein halutaan samanlainen kalenteri kuin edellisillä sukupolvilla on ollut. Se mielletään ”oikeaksi” joulukalenteriksi. Kalenteriin voi myös liittyä perhemäisyys, eli luukkuja avataan yhdessä perheen kanssa.

Ruokaa ja juomaa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hiljalleen kuvakalenterien rinnalle alettiin kehitellä vaihtoehtoisia kalentereita. Suklaata sisältäviä joulukalentereita alkoi ilmestyä Euroopassa markkinoille 1950-luvulla. Suomessa niiden läpimurto koettiin kuitenkin vasta 1980–90-lukujen vaihteessa, ja esimerkiksi Fazerilta markkinoilla on nykypäivänä peräti kolme erilaista herkkukalenteria.

Liisa Eerola toteaa joulukalenterikulttuurin elävän uutta renessanssia ja aikuistenkin hankkivan itselleen joulukalenterin yhä useammin. Viime vuosina kauppoihin on tullut yhä enemmän myös erilaisiin ruokiin tai juomiin keskittyviä kalentereita, kuten viime vuonna julkaistu Elovena-annospikapuurokalenteri.

– Halusimme tuoda terveellisen vaihtoehdon joulun odotukseen. Viime vuonna kalenteri myytiin loppuun ja kuluttajat metsästivät niitä muun muassa sosiaalisessa mediassa, kategoriapäällikkö Pauliina Öhman Raisiolta kertoo.

Aina vain aikaisemmin

Nykyään luukkujen takaa voi löytyä myös esimerkiksi leluja, kirjoja, kosmetiikkaa, harrastustarvikkeita... Yksi tavoite on tehdä valmistajan tuotevalikoimaa ja uutuuksia tutuiksi kuluttajalle.

Kalastajille suunnattuja joulukalentereita valmistavan Eumer Finland oy:n yrittäjä Jaakko Ojamo toteaa tavarakalentereiden tulleen jäädäkseen. Joulukalenterien suunnittelu aloitetaan jo kauan ennen edellisen vuoden kalenterien ilmestymistä, ja kuluttajilta tulleita toiveita huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

– Seuraamme kuluttajien mielipiteitä ja palaute huomioidaan suunnittelussa. Joulukalenterit puhuttavat aina vain enemmän ja aikaisemmin. Ensimmäiset sosiaalisen median vaikuttajat aloittivat joulukalenterien arvioinnit tänä vuonna jo elokuussa, kosmetiikkakalentereita tarjoavan Lumenen markkinointijohtaja Tiina Frazer sanoo.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta